مديرعامل تاکسيراني کرمانشاه:رويکرد فرهنگي، اصلي ترين محور فعاليت هاي سازمان تاکسيراني کرمانشاه است

 

سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني کرمانشاه، با مديريت مهندس رضا قاسمي فر، تحولات مثبت و ارزنده اي را شاهد بوده است به گونه ايکه عملکرد اين سازمان در تلاش براي رفع مشکلات رانندگان تاکسي از سويي و جلب رضايت شهروندان از سوي ديگر، نتايج ملموسي به دنبال داشته است و ناوگان تاکسيراني کرمانشاه با تعداد 9 هزار و 415 دستگاه خودرو (تاكسي، مسيري، آژانس ) و اختصاص بيش از 55 درصد بار جابجايي مسافر در شهر، نقش مفيد و مؤثر خود را به خوبي به اثبات رسانده است.
عملکرد سال گذشته، برنامه هاي امسال و دغدغه ها و مشکلات موجود، موضوعاتي است که در گفتگو با مهندس رضا قاسمي فر مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني کرمانشاه مطرح شده است.
حاصل اين گفتگو را پيش رو داريد:
* جناب آقاي قاسمي فر، سازمان تاکسيراني کرمانشاه، به گواه شواهد مقايسه اي و رضايت نسبي رانندگان و شهروندان، در سال 91، سال موفقي را پشت سر گذاشت. از فعاليتهاي اين سازمان در سال گذشته بگوييد.
- سال گذشته در تمام زمينه ها، فعاليتهاي گسترده اي عمدتا با رويکرد فرهنگي داشتيم و در کنا اينها کارهاي ترافيکي و ساماندهي ايستگاهها را که از مهمترين دغدغه هاي تاکسي هاي خطي بود انجام داديم و در هر خط به انتخاب خود رانندگان 2 نفر به عنوان نماينده آنها تعيين کرديم که رابط بين آنها و سازمان باشند و موفقيت هاي خوبي با اين اقدام کسب کرديم.
در مبادي ورودي و خروجي مثل فرودگاه و ترمينالهاي شهيدکاوياني و راه کربلا که از مهمترين ورودي و خروجي هاي شهر کرمانشاه هستند نيز ساماندهي انجام داديم و ايستگاهها را لاين بندي و تاکسيها را شناسنامه دار کرديم و نيروهاي سازمان تاکسيراني نيز در اين محلها مستقر شده اند.
از ابتداي سال 91 مهمترين دغدغه اي که داشتيم و فعاليتها را بر اساس آن شکل داديم، اعتمادسازي شهروندان نسبت به رانندگان تاکسي و رانندگان تاکسي نسبت به سازمان تاکسيراني بود که اقدامات فرهنگي زيادي در اين راستا انجام داديم از نصب بنر و ارسال پيامکهاي فرهنگي براي رانندگان گرفته تا برگزاري کلاسهاي آموزشي و کارهاي تشويقي. در همين راستا هم درحال راه اندازي نشريه اي با پيامها و موضوعات فرهنگ شهروندي به عنوان نشريه سازماني هستيم تا بصورت رايگان در داخل تاکسيها در اختيار مسافران قرارگيرد.
در بدو امر سعي مان بر اين بود که براي رانندگان تاکسي اين اعتماد را ايجاد کنيم که قبول کنند ما همکار آنها هستيم نه نيرويي قهري در مقابلشان. و خوشبختانه فکرميکنم در اين زمينه موفق عمل کرديم که اکنون رانندگان تاکسي به راحتي با ما ارتباط برقرار و انتقاد مي کنند يا براي بهبود بيشتر اوضاع پيشنهاد ارائه مي دهند.
در سطح جامعه نيز با اقدامات فرهنگي اين موضوع را به خوبي جا انداخته ايم که تاکسي امن ترين وسيله حمل و نقل عمومي است که درصورت بروز هرگونه مشکل مي توانند به مرجعي مراجعه و ادعاي شکايت کنند . سال گذشته 200 راننده امانتدار را معرفي و از آنان تجليل به عمل آورديم که وجود همين راننده هاي امين حاکي از امن بودن تاکسي است و به اعتماد بيشتر مردم مي انجامد. اين اتفاقاً موضوعي است که اگر مردم به آن توجه کنند هم امنيتشان حفظ مي شود و هم به حذف مسافربرهاي شخصي که به هيچ شکلي با آنها نمي شود امنيت مسافران را تضمين کرد، کمک مي کند. درواقع کيفيت خدمات رساني تاکسيرانان و اعتمادسازي مردم نسبت به آنان، رفته رفته به حذف مسافربرهاي شخصي مي انجامد.
* يعني شما به اقدامات قهري در برخورد با مسافربرهاي شخصي اعتقادي نداريد؟
- ببينيد بحث مسافربرهاي شخصي چند بعدي است. بخشي از آن برميگردد به مسائل و مشکلات بيکاري، موضوع ديگر کم توجهي بعضي از رانندگان تاکسي است که باعث مي شود برخي از مردم به آن سمت سوق يابند. اين کارها بايد بصورت توأمان انجام شوند. يعني در کنار کار فرهنگي و ارتقاء سطح کيفي خدمات و برخورد و رفتار رانندگان تاکسي، پليس راهور نيز با بايد آنها برخورد کند.
مشکل اصلي ما با مسافربرهاي شخصي است که به شکل سرگردان در تمام نقاط شهر رفت و آمد دارند و اصلا قابل پيش بيني و کنترل نيستند و الا مسافربرهاي شخصي هم داريم که در برخي مناطق سالهاست بطور ثابت فعاليت ميکنند و براي اهالي شناخته شده و قابل اعتماد هستند که براي آنها کارت شهري صادر و خودروهايشان را بغل نويسي و شطرنجي کرده و در توقفگاهشان تابلو ايستگاه نصب کرده ايم.
* از ديگر فعاليت هاي سال گذشته و امسال بگوييد.
- يکي از اقداماتي که انجام داده ايم اين است که در زمينه مسائل و مشکلات حقوقي که رانندگان و خانواده هاي آنان با آنها مواجهند، يک وکيل پايه يک دادگستري در روزهاي پنجشنبه هر هفته در سازمان مستقر شده است و به رانندگان و خانواده هاي آنها مشاوره رايگان مي دهد و به راهنمايي آنان مي پردازد و به سئوالات حقوقي شان در تمامي زمينه ها پاسخ مي دهد.
موضوع ديگري که براي خود من هميشه دغدغه بوده اين بوده است که راننده تاکسي به محض اينکه در جايي توقف کند درآمدش هم متوقف مي شود و تمام تلاش من و همکارانم در سازمان اين بود که براي زمان آنها ارزش قائل باشيم. طبيعي است که خيلي از رانندگان تاکسي، در هر زمينه اي نياز دارند به مراجع قضايي مراجعه کنند. از اينرو با رايزني هايي که با مراجع قضايي داشتيم، موافقت براي ايجاد يک شعبه حل اختلاف مختص سازمان تاکسيراني را گرفتيم که به نظر ميرسد تا ماه آينده راه اندازي شود.
در بحث پرداخت ها نيز ترتيبي اتخاذ کرديم که رانندگان بتوانند خيلي از پرداخت هايشان را بدون مراجعه به بانک، در کمترين زمان در محل خود سازمان بپردازند. از کارهايي که در دست اقدام داريم ملبس شدن رانندگان تاکسي به لباس متحدالشکل در فرودگاه و ترمينال کاوياني و بعضي از خطوط از جمله ميدان آزادي به دانشگاه آزاد و ميدان فردوسي است.
مجوز راه اندازي اولين پروانه پيک موتوري را نيز در سال 92 براي يک شرکت صادر کرديم تا تحت نظر سازمان و پس از تأييد صلاحيت و صدور کارت شهري، فعاليت شان را شروع کنند. که هم از نظر اشتغالزايي(حدود 200-180 نفر) و هم در بحث کم کردن مسافرتهاي درون شهري شهروندان نقش مؤثري خواهد داشت.
*يکي از مشکلات و چالش هاي هميشگي رانندگان تاکسي و مسافران، مشکل پول خرد و پرداختهاي کرايه مسير است. براي رفع اين مشکل چه اقدامي انجام داده يا مي دهيد؟
- در اين مورد درصدد هستيم پرداخت الکترونيکي را راه اندازي کنيم چون با پرداخت الکترونيکي که مقدمات آن انجام شده و مذاکراتي با شرکتها و بانکهاي مختلف انجام داده ايم مشکل پول خرد هم حل مي شود.
ولي از آنجاييکه اين کار يک کار پرهزينه و وسيع است ، نياز هست که از طرف شهرداري مرکز و معاونت حمل و نقل و ترافيک و مراجع ذيربط حمايت شويم.
*درصورت اين حمايتها، پيش بيني مي کنيد چه زماني اين کار انجام شود؟
- پيش بيني ما اين است که اگر اين اتفاقات بيفتد، تا پايان سال 92 عملياتي شود،
* بصورت عمومي اقدام مي شود يا در جاهاي مشخصي به اجرا در مي آيد؟
- قصدمان اين است که در ابتدا ، در بعضي جاها به عنوان پايلوت مثل فرودگاه و پايانه ترمينالها شروع شود و آرام آرام به ساير تاکسي هاي سطح شهر و خطوط ديگر تسري بدهيم.
* در نوروز 92 به عنوان نخستين سال نقش آفريني سازمان تاکسيراني در استقبال و پذيرايي از ميهمانان نوروزي، خوب ظاهر شديد. لطفا از اقداماتتان در اين مورد بگوييد.
- همانگونه که اشاره کرديد نوروز 92 يکي از نوروزهايي بود که بيشترين فعاليت را داشتيم و از پيش از سال نو اقدام به تهيه بروشورهايي براي توزيع در ميان گردشگران نوروزي نموديم و با استفاده از کارشناسان خود سازمان و اداره کل ميراث فرهنگي و پليس راهور، کلاسهايي آموزشي خصوصا براي رانندگان تاکسي فرودگاه و ترمينالها برگزار کرديم. در ايام نوروز نيز به برگزاري تور يکروزه رايگان کرمانشاه گردي براي ميهمانان و گردشگران نوروزي پرداختيم و در اين راستا 4 خودرو ون، طراحي و در تاقبستان مستقر شدند که هرکدام از خودروها با همراه داشتن يک تورليدر مسافران را به نقاط تاريخي و ديدني شهرکرمانشاه مي بردند و با استقبال بسيار خوبي نيز از سوي ميهمانان نوروزي مواجه شد.
* يکي از مهمترين اقداماتي که در سال 91 کليد خورد، ساماندهي وانت بارها و کاميونتهايي است که در سطح شهر اقدام به جابجايي بار مي کنند. در اين زمينه چه تعداد وانت بار و کاميونت را شناسايي، چه تعداد ثبت نام کرده و چه تعداد تاکنون کارت شهري دريافت کرده اند؟
- در بحث ساماندهي وانت بارها و کاميونت ها و هر وسيله نقليه اي که در سطح شهر به جابجايي بار مي پردازند ولي تاکنون هيچ متولي اي نداشته اند، با هماهنگي هايي که انجام شد، به عنوان نخستين شهر و شهر پيشرو، کار ساماندهي را شروع کرديم و بيش از 9 هزار دستگاه شناسايي و تاکنون 5 هزار کارت شهري صادر کرده ايم که هنوز هم ادامه دارد.
*برآورد کرده ايد چه تعداد وانت بار و کاميونت در سطح شهر کرمانشاه وجود دارد؟
- بله. برآورد ما حدود 15 هزار دستگاه است که بايد ترغيب شوند و مزاياي اين کار را بشناسند که انصافا پرسنل سازمان تاکسيراني خيلي زحمت کشيدند تا اينها را جا بيندازند و به آنها اطمينان دهند که اين کار آينده آنها و خانواده شان را به عنوان يک شغل تضمين مي کند.
*درحال حاضر عمر ناوگان تاکسيراني کرمانشاه چندسال است و نسبت به نرم کشوري چه وضعيتي دارد؟ - اتحاديه تاکسيراني کل کشور عمر متوسط را 10 سال اعلام کرده است اما ما در بخش مسيري و گردشي، عمر ناوگان مان، 8 سال است ولي در بخش آژانسها وضعيت مطلوبي نداريم و فکر ميکنم در حدود 13 سال باشد.
* براي نوسازي ناوگان چه اقدامي کرده ايد؟ چه تعداد خودرو نيازمند نوسازي در ناوگان شناسايي کرده ايد؟
- طبق آماري که گرفته ايم حدود 1500 دستگاه نيازمند نوسازي و جايگزيني هستند. در اين زمينه پيگيريهاي زيادي کرديم ولي اين يک بحث کشوري است و مختص شهر کرمانشاه نيست.آقاي مهندس هاشمي رياست اتحاديه تاکسيراني کشور نيز انصافا به جدٌ پيگير اين موضوع است و ما هم هرجايي که نياز بوده پيگيري کرده ايم ولي متأسفانه تا اين لحظه نتيجه اي نگرفته ايم.
البته در سال 91 با هماهنگي استانداري از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبري، براي 500 دستگاه، تسهيلات در نظرگرفتيم و 3 بانک عامل هم موافقت خود را اعلام کردند ولي متأسفانه چون خودرويي نبود که تحويل بگيريم، اين موضوع هم همچنان مسکوت مانده و اکنون نيز با نرخ فعلي ، اين تسهيلات با افزايش قيمت خودروها، همخواني ندارد و رانندگان تاکسي هم استطاعت مالي براي پرداخت مابه التفاوت نرخ را ندارند و لازم است که بانکها در اين زمينه تجديدنظر کنند.
* کارت سوخت هاي غيرفعال موضوع ديگري است که دخالت و اقدام نظارتي سازمان تاکسيراني را مي طلبد. در اين رابطه چند قطعه کارت سوخت غيرفعال را شناسايي و ابطال کرده ايد؟
- در اين زمينه در بخش تاکسيها مشکل خاصي تاکنون نداشته ايم و بيشترين مشکل ما ، مربوط به آژانسهاست. در سال 91 درحدود 600 دستگاه را شناسايي کرديم که فعاليتي نداشتند که آنها را از گردونه خارج و در مقابل 300 دستگاه ديگر را که فعاليت داشتند اما فاقد کارت سوخت بودند، جايگزين کرديم.
* يکي از مشکلات رانندگان تاکسي، نظام نامناسب پرداخت حق بيمه است که در سراسر کشور و براي سطوح مختلف درآمدي، يکسان است. بطوريکه حق بيمه اي که يک راننده در شهري چون تهران مي پردازد با حق بيمه اي که راننده کرمانشاهي مي پردازد و حق بيمه اي که راننده تاکسي در شهر کوچکي چون ماهيدشت مي پردازد به يک ميزان است. آيا با مراجع تقنيني رايزنيهايي انجام شده که با تصويب قوانيني سازمان تأمين اجتماعي را ملزم به اجراي نظام درست بيمه اي بکند؟
- از آنجاييکه سهم حق بيمه از سوي سازمان تأمين اجتماعي به عنوان يک عدد تيپ تعيين مي شود، ما فقط ميتوانيم به عنوان يک پيشنهاد مطرح کنيم کما اينکه در بحث مشاغل سخت و زيان آور، با رايزني که با اتحاديه تاکسيراني کشور و خيلي از کلانشهرها انجام داديم، نامه اي به امضاي شهردار کرمانشاه براي نمايندگان مردم شهرستان کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي ارسال و خواستار اين شديم که در صحن علني مجلس مطرح کنند تا لايحه اي طرح و شغل رانندگان تاکسي به عنوان يک شغل سخت و زيان آور تصويب شود.
*اقدامات تان براي تحت پوشش بيمه هاي تکميلي مثل بيمه عمر، حوادث و شخص ثالث قراردادن رانندگان تاکسي، چه بوده است؟
- در بحث بيمه هاي تکميلي جزو اولين شهرهايي بوديم که اقدام کرديم. الان هم در دستور کار اتحاديه تاکسيراني کشور قرار گرفته و چندي پيش نامه اي از آنها دريافت کرديم که از ما خواسته بودند مشکلات بيمه اي را برايشان بفرستيم. بيمه رانندگان بالاي 50 سال سن، بيمه تکميلي، بيمه عمر و همچنين استفاده از مرخصي استعلاجي، مشکلاتي بود که به اتحاديه تاکسيراني کشور اعلام کرديم و پيشنهادات و مکاتبات لازم را انجام داديم و اميدواريم به زودي محقق شود.
از طرفي براي رانندگان شهر کرمانشاه، يکسري امکانات رفاهي درنظر گرفتيم و با 6 مرکز درماني و اکثر بيمه هاي موجود در شهر هماهنگي کرديم که با ارائه کارت شهري به رانندگان تاکسي 20 تا 30 درصد تخفيف بدهند. همچنين واحد روابط عمومي سازمان، فعاليت هاي خوبي براي خدمات رايگان يا نيم بهاي کارواش و تعمير خودرو براي عموم رانندگان و ارائه کارت رايگان شهربازي، بليط سينما و استخر براي رانندگان امانتدار انجام داده است.
* سال گذشته براي واحد بازرسي و نظارت تاکسيراني چگونه گذشت؟
- در سال 91 براي اولين بار در سطح شهر کرمانشاه، بازرسي را مکانيزه و علمي انجام داديم، نيروهاي جديد با لباس هاي فرم و خودروهايي که در تمام نقاط شهر به شکل گشت عبوري و يا ايستگاه ثابت(مانند ميدان آزادي، فردوسي، ترمينال شهيدکاوياني) مستقر بودند و يا به گشت زني مي پردازند، نظارت کامل و کافي داشته و دارند و آنها را به لپ تاپ هايي مجهز کرده ايم که احراز تخلف و نداشتن بدهي راننده برخلاف گذشته که قبلا چندساعت اين کار به طول مي انجاميد و وقت راننده تلف ميشد، در کمترين زمان احراز شود.
*يکي ديگر از اقدامات خوبي که در سال گذشته توسط سازمان تاکسيراني کرمانشاه انجام شد، ساماندهي سرويس مدارس بود. در اين باره توضيح دهيد. آيا امسال هم اين کار تکرار مي شود؟
- بله. سال گذشته براي اولين بار در شهر کرمانشاه، سازمان به عنوان تنها متولي سرويس مدارس با هماهنگي هايي که با فرمانداري، آموزش و پرورش و ساير نهادهاي ذيربط داشتيم به اين نتيجه رسيديم که هر شرکت يا هر شخصي، به هر عنواني نتواند در اين زمينه فعاليت کند چراکه به عنوان موضوعي که تبعات امنيتي به دنبال دارد ، امنيت رواني خانواده ها را درپي دارد، به همين خاطر، سازمان تاکسيراني متولي اين موضوع شد و با اولويت تاکسي و آژانس حدود 500 دستگاه خودرو را ساماندهي کرديم و چندين شرکت را که قبلا هم در اين زمينه فعاليت داشتند، تحت پوشش سازمان مديريت و نظارت بر تاکسيراني کرمانشاه قرار داديم و بر اين اساس تمام رانندگاني که در بخش سرويس مدارس فعاليت مي کردند، حتما بايد تأييد صلاحيت مي شدند و کارت شهري مي داشتند و تحت نظارت سازمان قرار مي گرفتند. امسال هم تا ابتداي سال تحصيلي جديد کليه نواقص و کاستي هاي طرح را رفع و آن را کامل تر اجرا مي کنيم.
* در زمينه رفع مشکلاتي چون مشکل مسکن و راه اندازي صندوق رفاه براي رانندگان تاکسي، چه اقداماتي انجام داده ايد؟
- تعاوني تاکسيراني را ملزم کرده ايم که يکسري بحث هاي رفاهي از جمله صندوق رفاه را براي رانندگان راه اندازي کند و تأکيد شده که خيلي از قطعات خودرو را با قيمت کارخانه اي يا اقساط به رانندگان بفروشند و فروشگاه اقلام مصرفي را نيز راه اندازي کنند و چون اين بخش، بخش خصوصي است و از نظر سيستم اداري هيچ وابستگيي به سازمان تاکسيراني ندارند، ما به آنها قول حمايت داده ايم.
درمورد مسکن رانندگان نيز در آمار ثبت نام شدگان براي مسكن مهر ويژه تاكسيرانان 134 واحد آنها مشخص شده و 40 خانوار ساكن شده اند و مابقي تا پايان تيرماه تحويل داده خواهد شد و علاوه بر اين تعاوني تاکسيراني در محلي پشت اين تعاوني زميني دارد که براي تغيير کاربري ان پيگيريهاي زيادي انجام داده ايم و حدود 70 درصد کار انجام شده و با قطعي شدن نتيجه، خود تعاوني تاکسيراني مي تواند در بخش مسکن مهر واحدهايي در آنجا احداث و واگذار کند.  
تاریخ ثبت : 26/3/1392    ساعت ثبت : 8:29