مهندس رجبي از احتمال افزايش وام نوسازي تاکسي ها به 15 ميليون تومان خبر داد

 

مهندس اميررضا رجبي ،مشاور ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: اين ستاد براي ايجاد انگيزه بيشتر براي تاکسي داران پيشنهاد افزايش ارزش گواهي اسقاط را مطرح کرده است.
مشاور ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: دولت و مجلس با روش هايي مانند کاهش تعرفه خودروهاي وارداتي، افزايش وام نوسازي به 15 ميليون تومان بايد رکود ايجاد شده در سال 91 را برطرف کنند
. اميررضا رجبي با اشاره به اينکه نوسازي خودروهاي فرسوده يکي از اولويت هاي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور مي باشد،‌ گفت: به همين منظور پارامترها و مواردي براي خودرو هاي عمومي نسبت به خودروهاي شخصي در نظرگرفته شده است که مسير نوسازي را براي آن ها هموارتر مي کند.
وي در توضيح اين مطلب گفت: سن نوسازي براي تاکسي هاي سواري شخصي 25 سال است که اين ميزان براي خودروهاي سواري عمومي با 15 سال اختلاف به 10 سال کاهش يافته است. همچنين مبلغ گواهي اسقاط خودروهاي عمومي تقريبا 2.5 برابر خودروهاي شخصي است يعني اين رقم براي تاکسي هاي عمومي 3 ميليون و براي خودروهاي شخصي يک ميليون و 200 هزار تومان است.
احتمالا وام نوسازي تاکسي به 15 ميليون مي رسد
رجبي اضافه کرد: در مورد تسهيلات بالاترين ميزان وام به تاکسي هاي عمومي تعلق مي گيرد که هم اکنون 10 ميليون تومان مي‌باشد که در آينده با موافقت بانک مرکزي به 15 ميليون تومان خواد رسيد.
ورود خودروهاي جديد به ناوگان حمل و نقل عمومي
وي در ادامه با تاکيد براينکه براي نوساري ناوگان حمل و نقل کشور خودروهاي ساخت داخل در اولويت هستند، گفت: با ورود خودروهايي چون تندر 90 و MVM530 موافقت شده است و خودروي مگان نيز براي تاکسي ويژه مانند فرودگاه تائيد شده است و خودروي تيبا نيز در حال بررسي مي باشد.
معضلات سال 91 در نوسازي ناوگان حمل ونقل عمومي
مشاور ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور با بيان اينکه سال 91 چالش جدي ستاد مديريتبود، اظهار داشت: تا پايان سال 90 موفق شديم 92 درصد از تاکسي هاي عمومي را بازسازي کنيم و اين روند مطلوبي بود اما با وجود مشکلات متعدد سال 91 مانند کاهش شديد توليد خودرو، به دنبال آن افزايش قيمت خودرو و عدم افزايش وام روند نوسازي کند شد و از آنجايي که قيمت خودروي دست دوم نيز افزايش يافت و برخي مسائل ديگر مانند مشکلات محيط زيستي و سوخت خودرو که شماره گذاري خودروها را با کاهش سرعت همراه کرده بود نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي با مشکل جدي روبرو شد.
رجبي در ادامه عنوان کرد: سال 92 ادامه روند گذشته است و به دليل اينکه هنوز وام نوسازي خودرو افزايش پيدا نکرده است و قيمت خودروها مورد توجه تاکسي داران نيست، تعويض تاکسي با سرعت پائيني در حال انجام است.
راهکار روند کند نوسازي ناوگان حمل و نقل
مشاور ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: در شرايط فعلي دولت و مجلس بايد با همفکري طرح ويژه اي براساس اصول علمي و کاربردي ايجاد نمايند که يکي از اين راه ها مي تواند يارانه سود بانکي باشد مانند طرحي که در سال 85 اجرايي شد و بسياري از تاکسي با اين طرح نوسازي شدند.
وي در توضيح اين مطلب گفت: ستاد حمل و نقل نيز براي ايجاد انگيزه بيشتر براي تاکسي داران پيشنهاد افزايش ارزش گواهي اسقاط را مطرح کرده است.
رجبي ادامه داد: براي نوسازي ناوگان ساليانه به 20 تا 30هزار خودرو نياز است که يکي ديگر راه ها اين است که تعرفه هاي سنگين برخي از خودروهاي وارداتي حذف شود تا به اين ترتيب از خودروهاي خارجي نيز جهت توسعه ناوگان بهره برداري شود.
وي در نهايت تاکيد کرد: روند اسقاط و بازيافت خودرو بايد به صورت چرخه ادامه داشته باشد چراکه ما براي جلوگيري از برداشت بيش از اندازه از معادن فلزات و واردات بيهوده بايد قراضه ها همچنين لاستيک، باتري و شيشه و فلزات رنگي خودرو را بازيافت کنيم  
تاریخ ثبت : 10/4/1392    ساعت ثبت : 8:39