علل کندي اجراي طرح خروج خودروهاي فرسوده

 

سرپرست مديريت نوسازي ناوگان عمومي و حمل و نقل با تشريح علت رکود در اجراي طرح خروج خودروهاي فرسوده به ويژه تاکسي‌ها، آمار خودروهاي فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومي را اعلام کرد.
سيد نويد ميرمعيني در ميزگرد ايسنا که با عنوان «خودروهاي فرسوده» برگزار شد، آغاز طرح اسقاط خودروهاي فرسوده را از سال 85 عنوان کرد و گفت: در اين سال بيشترين اسقاط تاکسي‌هاي فرسوده انجام شد.
وي افزود: با توجه به اين روند، سال 90 در کشور تنها 20 هزار تاکسي فرسوده باقي مانده که برابر با پنج درصد تاکسي‌هاي کشور بود، لذا در آن سال 34 هزار تاکسي فرسوده از رده خارج شد که نسبت به سنوات گذشته سه برابر شده بود.
علل توقف نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده در سال 91 و 92
سرپرست مديريت نوسازي ناوگان عمومي و حمل و نقل ادامه داد: سال 91 با توجه به افزايش قيمت دلار و قيمت خودرو و همچنين آيين‌نامه‌اي که پليس راهنمايي و رانندگي مبني بر دو ايربک بودن تاکسي‌ها اعلام کرد، جايگزيني تاکسي‌هاي فرسوده عملا با مشکل مواجه شد
. ميرمعيني تصريح کرد: با توجه به اينکه ايران خودرو تنها توليدکننده تاکسي در کشور است، علي رغم مشکلات توليد، در حال پيگيري براي توليد تاکسي با 2 ايربک مي‌باشد و با توجه به اينکه طبق مصوبه پليس، راهور نيز تاکسي‌هاي تک ايربک را شماره‌گذاري نمي‌کرد و ايران خودرو نيز در سال 91 تعهداتي که داشت، عملا نتوانست تاکسي براي نوسازي ناوگان توليد کند و تنها خودروهايي که جايگزين تاکسي‌هاي فرسوده شدند، ثبت‌نام‌هاي سال 90 بودند که توانستند خودروهاي خود را تحويل بگيرند و بر همين اساس نوسازي ناوگان تاکسي متوقف شد.
وي گفت: در حال حاضر با توجه به اينکه خودرويي نداريم داراي که دو ايربک داشته باشد، دوگانه‌سوز باشد و مجوز شوراي عالي ترافيک را هم اخذ کرده باشد، بنابراين با مشکل جايگزيني تاکسي‌هاي فرسوده مواجهيم که اين روند همچنان در سال جديد نيز ادامه دارد
. سرپرست مديريت نوسازي ناوگان عمومي و حمل و نقل با تشکر از همکاري نزديک پليس راهور ناجا عنوان کرد: اگر مقرر شده خودروهاي تک ايربک شماره‌گذاري نشوند، بهتر بود محدوديت براي خودروهاي سواري اعمال مي‌شد و براي تاکسي‌ها اين محدوديت در نظر گرفته نمي‌شد.
به گفته ميرمعيني، در حال حاضر خودروهايي که به عنوان تاکسي مورد استفاده قرار مي‌گيرند از جمله سمند و 405 هيچ کدام دو ايربک نيستند و با توجه به مشکلاتي که ايران خودرو دارد، همچنان عدم توليد تاکسي از سوي اين خودروسازي مطرح است و همچنان امکان نوسازي تاکسي‌ها وجود ندارد.  
تاریخ ثبت : 1/5/1392    ساعت ثبت : 10:30