مدير عامل اتحاديه تاكسيرانيهاي كشور گفت : ادامه بلاتکليفي نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده

 

در حالي حدود دو سال از توقف طرح نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده مي‌گذرد که نه خودروسازان حاضر به تامين تاکسي‌هاي مورد نياز ناوگان حمل و نقل عمومي هستند و نه با واردات تاکسي موافقت مي‌شود و همه اينها در حالي است که تعداد تاکسي‌هاي فرسوده به 50 هزار تاکسي فرسوده رسيده است.
به گزارش روابط عمومي اتحاديه تاکسيرانيهاي شهري کشور، بابک هاشمي - مديرعامل اتحاديه تاکسيراني‌هاي شهري در گفت‌وگو باخبرنگار«شهري» ايسنا، با انتقاد از بلاتکليفي اين اتحاديه براي نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده اظهار کرد: در حال حاضر 50 هزار تاکسي فرسوده در شهرهاي کشور تردد مي‌کنند که حدود 80 درصد اين تاکسي‌ها را خودروي پيکان با فرسودگي بالا تشکيل مي‌دهد.
وي افزود: اتحاديه دو سال است که در بلاتکليفي به سر مي‌برد و از يک سو عنوان مي‌شود خودروي خارجي وارد نکيند و از سوي ديگر خودروسازان داخلي حاضر به توليد خودرو نيستند و لذا بايد مقامات و مسوولان از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمايندگان مردم در مجلس و پليس راهور پاسخگو باشند.
هاشمي با بيان اينکه در حال حاضر تنها خودروي «تيبا» ، توليد شرکت سايپا را نهايي کرده‌ايم، گفت: تاکنون درباره اينکه تيبا مي‌تواند تاکسي باشد يا نه ابلاغي به تاکسيراني صورت نگرفته و عليرغم توافق اتحاديه تاکسيراني و ساپيا جهت تامين اين خودرو، پليس راهنمايي رانندگي ناجا اين خودرو را تاييد نکرده است تا حداقل از اين وضعيت بلاتکليفي خارج شويم.
مديرعامل اتحاديه تاکسيرانيهاي شهري تصريح کرد:با به تعويق افتادن نوسازي تاکسيها بر تعداداين خودروها افزوده مي شود و اين مساله نه تنها مشکلاتي را براي توسعه ناوگان ايجاد کرده بلکه در افزايش ميزان آلودگي هوا به ويژه در کلان شهرها نيز تاثير مي‌گذارد چراکه بيشتر اين تاکسيهاي فرسوده مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومي کلان شهرهاست.
وي ادامه داد: اگرتلاش مي‌شد که 50 هزار تاکس فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومي حذف شود قطعا پيکان نيز که حدود 80 درصد تاکسي‌هاي فرسوده را تشکيل مي‌دهد از خطوط حمل‌ونقل خارج مي‌شد چرا که با توجه به توسعه شهرک‌هاي جديد و نياز به ناوگان بيشتر متاسفانه مشکلات فراواني بوجود آمده است.
هاشمي با اشاره به انتظار دو ساله براي تامين تاکسي و نيزمخالفت با واردات تاکسي، گفت: هنوز براي ما مشخص نشده که چرا با واردات خودرو براي تاکسي مخالفت مي‌شود و با توجه به اينکه اتحاديه فقط به دنبال حل مشکل نوسازي ناوگان و تامين خودروهاي مورد نياز است اما خودروي داخلي نيز در اختيار ما قرار نمي‌گيرد.
به گزارش ايسنا و به گفته مديرعامل اتحاديه تاکسيرانيهاي شهري، در دو سال اخير در قالب طرح‌هاي توسعه و نوسازي، خودرويي از سوي خودروسازان به ناوگان تاکسيراني واگذار نشده است و با تاکيد بر حمايت از توليد ملي، در سنوات گذشته خودروهاي دو خودروساز داخلي به عنوان تاکسي پذيرفته‌شده ، اما در حال حاضر خودروسازان از تحويل همان دو نوع نيز سرباز زده‌اند.
هاشمي با ابراز تاسف از انحصاري بودن توليد خودرو تاکسي در کشور، اظهار کرد: افرادي که مخالف واردات تاکسي هستند و فريادهاي آنان به افلاک رسيده است چرا طي دو سال گذشته هيچ گونه فريادي براي حمايت از خانواده بزرگ تاکسيراني با بيش از 50 هزار تاکسي فرسوده عليرغم فشارهاي اقتصادي زيادي که تاکسيرانان متحمل شده‌اند، بر نياوردند، و حداقل به فکر خانوارهاي اين رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومي نبودند که چگونه هزينه‌هايشان از درآمدهايشان پيشي گرفته است.
به گزارش ايسنا، مجتبي شفيعي - رئيس ستاد مديريت حمل و نقل سوخت نيز اخيرا از طرح‌هاي تشويقي براي نوسازي ناوگان تاکسيراني خبرداده و گفته 40 هزار تاکسي فرسوده در کشور وجود دارد که نيازمند نوسازي هستند و با توجه به افزايش قيمت خودرو، توجيه اقتصادي نوسازي تاکسي براي رانندگان از بين رفته است، چرا که يارانه‌اي که دولت براي نوسازي تاکسي‌ها مي‌داد و همچنين وامي که در اختيار رانندگان تاکسي قرار مي‌گرفت، کافي نبود.
شفيعي از طرح جديدي براي نوسازي ناوگان‌هاي تاکسيراني خبرداده که با توجه به تشويق‌ها و تنوع در خودروها، با سرعت بيشتري مي‌توان به سمت نوسازي اين تاکسي‌ها رفت. وي اظهار کرده است که در حال حاضر ظرفيت خودروسازي‌ها براي توليد تاکسي کاهش پيدا کرده، اما برخي از خودروسازها اعلام آمادگي کرده‌اند و به محض اينکه مصوبه جديد اعلام شود، نوسازي ناوگان تاکسيراني را از سر خواهيم گرفت
. به گزارش ايسنا، در ميزگردي که با عنوان علل توقف نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده در ايسنا برگزار شد، مسوولان وقت ستاد سوخت در اظهارات خود عنوان کرده بودند که در سال 91 با توجه به افزايش قيمت دلار و قيمت خودرو و همچنين آيين‌نامه‌اي که پليس راهنمايي و رانندگي مبني بر دو ايربک بودن تاکسي‌ها اعلام کرد، جايگزيني تاکسي‌هاي فرسوده عملا با مشکل مواجه شده است.
ميرمعيني - سرپرست مديريت نوسازي ناوگان عمومي و حمل و نقل گفته بود: با توجه به اينکه ايران خودرو،تنها توليدکننده تاکسي در کشور است، علي رغم مشکلات توليد، در حال پيگيري براي توليد تاکسي با 2 ايربک مي‌باشد.
وي همچنين اظهار کرده بود: با توجه به اينکه خودرويي با دو ايربک، دوگانه‌سوز و با مجوز شوراي عالي ترافيک نداريم ، بنابراين با مشکل جايگزيني تاکسي‌هاي فرسوده مواجه‌ايم که اين روند همچنان در سال جديد نيز ادامه دارد.
سرپرست مديريت نوسازي ناوگان عمومي و حمل و نقل گفته بود: اگر مقرر شده خودروهاي تک ايربک شماره‌گذاري نشوند، بهتر بود محدوديت براي خودروهاي سواري اعمال مي‌شد و براي تاکسي‌ها اين محدوديت در نظر گرفته نمي‌شد.
به گفته ميرمعيني، در حال حاضر خودروهايي که به عنوان تاکسي مورد استفاده قرار مي‌گيرند از جمله سمند و 405 هيچ کدام دو ايربک نيستند و با توجه به مشکلاتي که ايران خودرو دارد، همچنان عدم توليد تاکسي از سوي اين خودروسازي مطرح است و همچنان امکان نوسازي تاکسي‌ها وجود ندارد.
به گزارش ايسنا، نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده همچنان در بلاتکليفي به سر مي‌برد و در اين ميان انبوه ندانم‌کاري مسوولان و نبود يک خودروي استاندارد که بتوان اسم تاکسي را روي آن گذاشت، نقض آشکار حقوق شهروندي رخ مي‌دهد و به نظر مي‌رسد براي مسوولان و خودروسازان حقوق حقه مردم چندان اهميتي ندارد و هر ارگان و مسئولي از پشت ميز خود ، ساز خودش را مي‌زند و اين مردم هستند که به عنوان متقاضيان استفاده از ناوگان تاکسي و قشري مرتبط يعني رانندگان تاکسي، بيش از ديگران از اين کشمکش‌ها متضرر مي‌شوند و صدايشان جايي نمي‌رسد.  
تاریخ ثبت : 10/7/1392    ساعت ثبت : 12:15